Patagonia

Patagonia werd opgericht in 1973 door klimmer Yvon Chouinard. Het heeft er altijd naar gestreefd onze natuur te beschermen en tegelijkertijd kleding en uitrusting te ontwikkelen op verantwoorde wijze om er met een minimale voetafdruk van te genieten. Patagonia blijft experimenteren door innovatieve producten te ontwikkelen, oplossingen te zoeken voor de voetafdruk van de kledingindustrie en grassrootsmilieuactivisme te ondersteunen.

Patagonia zich een gedurfde missie gesteld: zaken doen om de planeet te redden.

Patagonia wil nu handelen om onze planeet te redden, zodat we allemaal kunnen blijven genieten van outdoor activiteiten die een versterkende band met de natuur bevorderen.


1% for he Planet

Patagonia beloofde in 1985 voor het eerst 1% van zijn omzet te schenken voor het behoud en herstel van natuurlijke omgevingen. Sindsdien heeft het meer dan 145 miljoen dollar geschonken aan nationale en internationale milieugroeperingen die een verschil maken in hun gemeenschap.

De oprichter van Patagonia, Yvon Chouinard, wilde graag verder gaan en richtte samen met Craig Mathews, eigenaar van Blue Ribbon Flies, 1% for the Planet op, een non-profitorganisatie die andere bedrijven aanmoedigt om ook iets terug te doen.


Fair Trade

Patagonia gelooft dat zorgen voor de planeet ook zorgen voor de mensen is.

Patagonia betaalt een toeslag voor elk Fair Trade gecertificeerd product dat zijn label draagt. Dit geld helpt rechtstreeks om het leven van de werknemers in de fabrieken die zijn kleding produceren te verbeteren. In plaats van dat het geld van bovenaf wordt gefilterd, kiest elke fabriek die aan het programma deelneemt een democratisch Fair Trade-comité van werknemers die dan beslissen hoe het geld wordt besteed. De projecten variëren van gezondheidsprogramma's en kinderopvangcentra tot geldbonussen.

Fair Trade bevordert ook gezondheid en veiligheid, en naleving van de arbeids- en milieunormen door de dialoog tussen de werknemers en het management te bevorderen.


Worn Wear

Patagonia weet dat het beste wat we voor de planeet kunnen doen is onze consumptie verminderen door het beste te maken van wat we al bezitten.

Om je te helpen de levensduur van je kleding te verlengen, heeft Patagonia in 2013 Worn Wear in het leven geroepen dat tot doel heeft kleding, ongeacht het merk, zo lang mogelijk in omloop te houden door ze correct te wassen en zo goed mogelijk te herstellen.

En als je toch een nieuw kledingstuk moet kopen, maakt Patagonia de beste kwaliteit en de meest functionele producten met een levenslange garantie.


Patagonia Action Works

Om hun duurzaamheidswaarden voor iedereen toegankelijk te maken, en in een tijd van ongekende milieudreiging, heeft Patagonia Action Works opgericht, een digitaal platform dat zijn gemeenschap verbindt met grasrootsorganisaties die zich inzetten om de planeet te redden.

Het platform stelt mensen in staat milieukwesties te ondersteunen, hun tijd en vaardigheden vrijwillig in te zetten, deel te nemen aan evenementen, petities te ondertekenen en schenkingen te doen aan natuurbeschermingsdoelen.

Share by: