mrt. 12, 2024

Behind the B

Community & Customers (deel 2/3)

Deze maand is het B Corp maand. Tijd om eens in te zoomen op ons B Corp certificatie traject. Vijf jaar geleden zijn we ons traject gestart. In juni 2023 kregen we dan eindelijk het certificaat. Daarbij haalden we een score van 94.1/200. De minimumscore is 80 dus we zijn hier behoorlijk trots op.


Maar wat betekent de certificatie nu voor ons en wat moesten we aanpassen om als bedrijf te voldoen aan deze hoge sociale- en milieustandaard? Hoog tijd om dit allemaal eens op een rijtje te zetten. We doen in 3 blog-berichten uit de doeken hoe we dit traject beleefd hebben.


De B Impact Assessment laat je nadenken rond 5 thema's: governance, workers, community, environment en customers. 


Bekijk de volledige score van ons via de B Corp site.

Community & customers

Zijn we als bedrijf de weerspiegeling van maatschappij waar we willen voor staan?

Community policy

De community sectie neemt onze partners en de relatie met die partners onder de loep. Ook de directe invloed die we hebben op de lokale samenleving wordt onder de loep genomen. Zijn we als bedrijf de weerspiegeling van de maatschappij waar we voor willen staan?  

Er wordt gekeken naar de diversiteit binnen je medewerkers. Hoewel we nog werk hebben aan een gezonde man-vrouw balans, scoren we wel goed op leeftijdsdiversiteit. We stellen zowel 50+ als -24-jarigen te werk. De eigenaars van het bedrijf wonen in een straal van 50 km en 1 van de 4 managers is een vrouw.  


In de sectie Civic Engagement & Giving komt het 1% for the Planet engagement aan bod. Dankzij onze gestructureerde donatie van 1% van onze omzet aan natuur en milieuorganisaties steunen we klimaatactie, natuurconservatie en de strijd tegen plasticafval. Sinds 2019 hebben we meer dan €200 000 gedoneerd aan >15 organisaties in België, Nederland en Frankrijk. Op lokaal niveau organiseren we een jaarlijkse vrijwilligers dag waarbij we met het team een non-profit helpen. 


Waar we werken met agenten om onze producten te verkopen investeren we in degelijke opleiding op sales én MVO (maatschappelijk verantwoord ondernemen) vlak. 


Onze distributiemerken worden in de BIA gezien als een leverancier. Nieuwe merken kijken we na op maatschappelijke verantwoordelijkheid met de Brand Responsibility Screening. Met onze belangrijkste leveranciers werken we al meer dan 5 jaar samen. Dat helpt om elkaar te begrijpen.  

Customers

De customer sectie is een atypische sectie. In de BIA zijn onze klanten de agentuur-merken omdat we hen een sales service aanbieden. Deze service is op maat van ieder merk, we hebben geen uniforme geformaliseerde aanpak waardoor die moeilijk binnen B Corp gescoord kan worden. Wat we wel doen is bewust in ze gaan met purpose driven merken zoals Patagonia & Houdini.


Voor een retailwinkel zal deze sectie de relatie met je klanten bekijken. Hoe bereikbaar ben je voor je klanten en via welke kanalen? Hoe volg je klachten formeel op? Een goede reminder hoe je bepaalde processen beter kan maken in je werking.

Enquête over maatschappelijk verantwoord ondernemen

Elements is een door een familie beheerd distributeur die gerenommeerde merken vertegenwoordigt met een gedeelde passie voor kwaliteit en milieubescherming. De afgelopen 5 jaar hebben wij geprobeerd om zaken te doen als een kracht voor het goede. Onlangs hebben wij de B-Corp-certificering behaald als een erkenning voor die inspanningen. Geïnspireerd door onze partners zijn wij tot het besef gekomen dat deze planeet zich in een crisis bevindt en dat wij als bedrijf een deel van de oplossing kunnen zijn.

Welke acties op het gebied van maatschappelijke verantwoordelijkheid onderneemt onze gemeenschap van retailers in België en Nederland, waarmee worstelt ze, hoe kunnen wij de weg vrijmaken zodat hun business een kracht voor het goede wordt?

Wat?

In 2022 begonnen wij ons af te vragen hoe onze sector, de outdoor-en bioretailsector, omging met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dat klonk als een perfect onderwerp voor Juliette Wauthy, een studente aan de IHECS Brussels School Journalism & Communication, die een stage begon bij Elements. Onder begeleiding van onze duurzaamheidscoördinator gingen wij op zoek naar antwoorden op de volgende vragen:

  • Wat communiceren bio- en outdoorretailers in België en Nederland over maatschappelijk verantwoord ondernemen?
  • Hoe presteren bio- en outdoorretailers in België en Nederland op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen?

Wij hebben een websiteonderzoek en een enquête uitgevoerd om een benchmark te creëren van hoe onze retailklanten actie ondernemen om de klimaatcrisis te bestrijden, eerlijke circulaire toeleveringsketens mogelijk te maken en de lokale gemeenschap en gelijkheid te bevorderen. 

In vier verschillende groepen (BE-bio, NL-bio, BE-outdoor, NL-outdoor) werden 87 retailerwebsites gescreend en namen 45 retailers deel aan onze enquête. Alle gegevens werden verzameld in 2022.

Wij hopen dat de resultaten ons in staat stellen onze klanten beter te ondersteunen bij hun traject naar een verantwoordelijke onderneming.

Resultaat?

  1. Over het algemeen kunnen de actie en transparantie op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen aanzienlijk verbeterd worden, vooral in de outdoorsector.
  2. Bijna 60% van de outdoorretailers communiceert niets over maatschappelijk  verantwoordelijkheid op hun website. 95% van de bioretailers doet dit wel.
  3. Handelen en communiceren over verantwoord inkopen van energie is een eenvoudig maar weinig genoemd onderwerp.
  4. Acties rond diversiteit en inclusie zijn een aandachtspunt, vooral in de outdoorsector.
  5. Formele toezeggingen aan de ngo-gemeenschap zijn uitzonderlijk.
  6. Veel bioretailers stellen specifieke productselectiecriteria beschikbaar op hun website. In de outdoorsector is dit een uitzondering.
  7. In alle groepen streven retailers ernaar bij te dragen aan maatschappelijke veranderingen met hun productselectie.
  8. Afvalvermindering en/ of het versterken van band tussen mens en natuur worden beschouwd als belangrijke impactmodellen in alle groepen.

Toekomst?

  1. De impactkorting van Elements is bedoeld om onze klanten te begeleiden en te belonen voor het nemen van maatschappelijke verantwoordelijkheid.
  2. In onze blogreeks 'Instrumenten voor verbetering' wordt gebruik gemaakt van de inzichten uit dit onderzoek om diepgaander te communiceren met onze klanten over het belang van maatschappelijke verantwoordelijkheid en specifieke begeleiding te bieden voor volgende stappen.


Eindelijk! We zijn een B Corp.

Elements is een B Corp
Na vijf jaar (!) eraan gewerkt te hebben, zijn we erg trots om te kunnen aankondigen dat Elements nu een gecertificeerd B Corp bedrijf is! 


B Corp certificering garandeert dat een bedrijf voldoet aan hoge standaarden voor missie gerichte bedrijfsvoering, verantwoording en transparantie ten opzichte van alle stakeholders. Van arbeidsvoorwaarden en liefdadigheid tot de praktijken in de toeleveringsketen en gebruikte productiematerialen. Deel uitmaken van de B Corp-beweging betekent dat we actief werken aan de transformatie van de wereldeconomie ten gunste van mensen, de samenleving en de planeet. 


Geïnspireerd door opmerkelijke merken als Patagonia en Klean Kanteen begonnen we in 2018 aan onze reis naar B Corp-certificering. We wilden een betrouwbaar kader om ons te helpen een verantwoordelijk bedrijf te worden en de B Impact Assessment (de B Corp vragenlijst) was precies wat we nodig hadden. Het hielp ons aspecten te identificeren die voor verbetering vatbaar zijn en duidelijke acties op te zetten om positieve verandering teweeg te brengen. 


Wat hebben we allemaal gedaan? Laten we een paar van onze initiatieven met jullie delen:   

  • We zijn lid geworden van 1% for the Planet en wat structureel bijdraagt aan onze maatschappelijke betrokkenheid. 
  • We hebben een op wetenschap gebaseerde emissiereductiedoelstelling (SBTi) vastgesteld voor scope 1+2 en werken actief aan het meten en verminderen van onze scope 3 emissies. 
  • We hebben een milieubeheersysteem (EMS, Environmental Management System) ontwikkeld om verbruik van energie, water, emissies, afval en transport jaar op jaar bij te houden. 
  • We hebben een gids voor verantwoordelijk werken gemaakt, waarin onze bedrijfsfilosofie en -praktijken worden uiteengezet die elke werknemer kan omarmen. 
  • We hebben een Brand Responsibility Screening-proces opgezet om ervoor te zorgen dat de merken waarmee we werken onze waarden delen. 
  • Het Elements feedbackproces voor medewerkers kreeg een volledig make-over (inclusief bredere zelfevaluaties en trainingen, tevredenheid enquête en carrièreontwikkeling). 
  • We hebben ook extra werknemersvoordelen ingevoerd, zoals pensioen- en levensverzekeringen, extra Get Out More vakantiedagen voor buitenactiviteiten en betaalde vrijwilligersdagen. 


Wij geloven dat meer tijd doorbrengen in de natuur cruciaal is en we zo de goedheid van de natuur terugbrengen in ons dagelijks leven. Om dat te blijven doen, moeten we onze impact verminderen en de natuur herstellen. 

We bieden retailers missiegedreven merken aan die prioriteit geven aan gerecyclede of composteerbare materialen, hernieuwbare energie en minder toxische alternatieven. Daarnaast passen we onze agentuurdiensten aan om missiegedreven merken te ondersteunen die een filosofie van verantwoordelijkheid koesteren. 

 

Hoewel nog niet al onze producten aan deze criteria voldoen, kunnen we je verzekeren dat we achter de schermen hard werken om al onze merkpartners aan boord te krijgen. We leren ook van hen om ervoor te zorgen dat we samen de goede kant op gaan! 

 

De B Corp-beoordeling heeft een grote invloed gehad op ons bedrijf en heeft op meerdere gebieden positieve veranderingen teweeggebracht. Toen we onszelf in 2022 opnieuw beoordeelden op basis van boekjaar 2021, waren we optimistisch. Na een grondig verificatieproces dat bijna 16 maanden in beslag nam, behaalden we een gecertificeerde score van 94,1!

Als je bedenkt dat de minimumdrempel voor certificering 80 is, zijn we behoorlijk trots op dit resultaat. 


Wist je deze fascinerende feiten over Elements? 

  • Ongeveer 51% van onze omzet is gerelateerd aan B Corp-bedrijven (laten we dat in de toekomst nog verhogen!) 
  • De gemiddelde relatieduur met onze leveranciers, inclusief merken, is 71 maanden (dat is behoorlijk lang!). 
  • Ongeveer 64% van onze uitgaven aan nieuwe distributieproducten gaat naar producten met een milieucertificaat (voornamelijk gerecycled materiaal, FSC, biologische certificeringen). 
  • 7 (van de 19) van onze merken zijn eigendom van vrouwen en/of een familie.   
  • Elements is een echt familiebedrijf: een derde van onze werknemers zijn familieleden, een derde zijn langdurige vrienden en de rest zijn nieuwe vrienden. 
  • 90% van ons woont binnen een straal van 50 km van het hoofdkantoor. 
  • Een ongelooflijke 93% van onze werknemers voelt zich thuis bij Elements. 
  • Er is leeftijdsdiversiteit in ons bedrijf: 33% van onze werknemers is jonger dan 24 of ouder dan 50 jaar. 
  • We hebben de afgelopen jaren netto 2 banen gecreëerd. 
  • In 2021 hebben we onze gemeten CO2-voetafdruk met 51% verminderd ten opzichte van 2019. 
  • In 2021 hebben we 2,8% van onze inkomsten gedoneerd aan non-profits door middel van financiële donaties, steun in natura, specifieke advertenties en vrijwilligerswerk. 


Wat is de volgende stap voor ons? We zijn vastbesloten om deel te nemen aan de levendige B Corp-community en de samenleving waarin we actief zijn voortdurend te inspireren en vorm te geven.  Als je geïnteresseerd bent in een gedetailleerde verdeling van onze score, kun je die vinden via deze link
 


Kijk voor meer updates en inspirerende verhalen op onze B Corp webpagina en deze blog. 


Eindelijk! We zijn een B Corp.

Elements is een B Corp
Na vijf jaar (!) eraan gewerkt te hebben, zijn we erg trots om te kunnen aankondigen dat Elements nu een gecertificeerd B Corp bedrijf is! 


B Corp certificering garandeert dat een bedrijf voldoet aan hoge standaarden voor missie gerichte bedrijfsvoering, verantwoording en transparantie ten opzichte van alle stakeholders. Van arbeidsvoorwaarden en liefdadigheid tot de praktijken in de toeleveringsketen en gebruikte productiematerialen. Deel uitmaken van de B Corp-beweging betekent dat we actief werken aan de transformatie van de wereldeconomie ten gunste van mensen, de samenleving en de planeet. 


Geïnspireerd door opmerkelijke merken als Patagonia en Klean Kanteen begonnen we in 2018 aan onze reis naar B Corp-certificering. We wilden een betrouwbaar kader om ons te helpen een verantwoordelijk bedrijf te worden en de B Impact Assessment (de B Corp vragenlijst) was precies wat we nodig hadden. Het hielp ons aspecten te identificeren die voor verbetering vatbaar zijn en duidelijke acties op te zetten om positieve verandering teweeg te brengen. 


Wat hebben we allemaal gedaan? Laten we een paar van onze initiatieven met jullie delen:   

  • We zijn lid geworden van 1% for the Planet en wat structureel bijdraagt aan onze maatschappelijke betrokkenheid. 
  • We hebben een op wetenschap gebaseerde emissiereductiedoelstelling (SBTi) vastgesteld voor scope 1+2 en werken actief aan het meten en verminderen van onze scope 3 emissies. 
  • We hebben een milieubeheersysteem (EMS, Environmental Management System) ontwikkeld om verbruik van energie, water, emissies, afval en transport jaar op jaar bij te houden. 
  • We hebben een gids voor verantwoordelijk werken gemaakt, waarin onze bedrijfsfilosofie en -praktijken worden uiteengezet die elke werknemer kan omarmen. 
  • We hebben een Brand Responsibility Screening-proces opgezet om ervoor te zorgen dat de merken waarmee we werken onze waarden delen. 
  • Het Elements feedbackproces voor medewerkers kreeg een volledig make-over (inclusief bredere zelfevaluaties en trainingen, tevredenheid enquête en carrièreontwikkeling). 
  • We hebben ook extra werknemersvoordelen ingevoerd, zoals pensioen- en levensverzekeringen, extra Get Out More vakantiedagen voor buitenactiviteiten en betaalde vrijwilligersdagen. 


Wij geloven dat meer tijd doorbrengen in de natuur cruciaal is en we zo de goedheid van de natuur terugbrengen in ons dagelijks leven. Om dat te blijven doen, moeten we onze impact verminderen en de natuur herstellen. 

We bieden retailers missiegedreven merken aan die prioriteit geven aan gerecyclede of composteerbare materialen, hernieuwbare energie en minder toxische alternatieven. Daarnaast passen we onze agentuurdiensten aan om missiegedreven merken te ondersteunen die een filosofie van verantwoordelijkheid koesteren. 

 

Hoewel nog niet al onze producten aan deze criteria voldoen, kunnen we je verzekeren dat we achter de schermen hard werken om al onze merkpartners aan boord te krijgen. We leren ook van hen om ervoor te zorgen dat we samen de goede kant op gaan! 

 

De B Corp-beoordeling heeft een grote invloed gehad op ons bedrijf en heeft op meerdere gebieden positieve veranderingen teweeggebracht. Toen we onszelf in 2022 opnieuw beoordeelden op basis van boekjaar 2021, waren we optimistisch. Na een grondig verificatieproces dat bijna 16 maanden in beslag nam, behaalden we een gecertificeerde score van 94,1!

Als je bedenkt dat de minimumdrempel voor certificering 80 is, zijn we behoorlijk trots op dit resultaat. 


Wist je deze fascinerende feiten over Elements? 

  • Ongeveer 51% van onze omzet is gerelateerd aan B Corp-bedrijven (laten we dat in de toekomst nog verhogen!) 
  • De gemiddelde relatieduur met onze leveranciers, inclusief merken, is 71 maanden (dat is behoorlijk lang!). 
  • Ongeveer 64% van onze uitgaven aan nieuwe distributieproducten gaat naar producten met een milieucertificaat (voornamelijk gerecycled materiaal, FSC, biologische certificeringen). 
  • 7 (van de 19) van onze merken zijn eigendom van vrouwen en/of een familie.   
  • Elements is een echt familiebedrijf: een derde van onze werknemers zijn familieleden, een derde zijn langdurige vrienden en de rest zijn nieuwe vrienden. 
  • 90% van ons woont binnen een straal van 50 km van het hoofdkantoor. 
  • Een ongelooflijke 93% van onze werknemers voelt zich thuis bij Elements. 
  • Er is leeftijdsdiversiteit in ons bedrijf: 33% van onze werknemers is jonger dan 24 of ouder dan 50 jaar. 
  • We hebben de afgelopen jaren netto 2 banen gecreëerd. 
  • In 2021 hebben we onze gemeten CO2-voetafdruk met 51% verminderd ten opzichte van 2019. 
  • In 2021 hebben we 2,8% van onze inkomsten gedoneerd aan non-profits door middel van financiële donaties, steun in natura, specifieke advertenties en vrijwilligerswerk. 


Wat is de volgende stap voor ons? We zijn vastbesloten om deel te nemen aan de levendige B Corp-community en de samenleving waarin we actief zijn voortdurend te inspireren en vorm te geven.  Als je geïnteresseerd bent in een gedetailleerde verdeling van onze score, kun je die vinden via deze link
 


Kijk voor meer updates en inspirerende verhalen op onze B Corp webpagina en deze blog. 


Share by: