feb. 02, 2024

World Wetlands Day

Elements x Natuurpunt Mechels Broek

Today is World Wetland Day, so we are highlighting our partnership with Natuurpunt in the Mechels Broek area (and actually our entire collaboration). Elements has been supporting Natuurpunt since 2018. How and why do we do that? We'd love to explain it to you!

What is World Wetlands day?
Wetlands are water-rich areas and make a significant contribution to combating climate change in Flanders, ranging from protection against floods and water scarcity to carbon storage and serving as a green air conditioner in overheated urban areas.



Who is Natuurpunt?

Natuurpunt is the largest Belgian nature association with over 130,000 member families. They engage in the protection, enjoyment, study, and advocacy for nature. Managing over 28,000 hectares of Flemish nature across 500 different reserves, they organize numerous activities and, with 200 study groups, provide the scientific foundation for government nature policies. Due to their scale, Natuurpunt gives nature a powerful voice in our region, and we are pleased to support that voice for a nature-inclusive Flanders and even Belgium.

Collaboration with Elements

In 2018, we initiated our partnership by selling a unique Eva Mouton Klean Kanteen bottle, the proceeds of which benefited Natuurpunt. Today, Natuurpunt is a steadfast partner in our 1% for the Planet commitment. Alongside Care Plus and Craghoppers, we support Expedition Natuurpunt, a multi-day team hike, canoe, or bike expedition in teams in Belgian nature. Each team fundraises for a nature reserve, and we provide participants and ambassadors with products.


In addition to product donations, such as the recent insect summer bottle, we have supported specific Natuurpunt branches, including De Wielewaal, Genk, Nete & Aa, Hamme, Zuidrand, and Oude Spoorweg. This happens within our long-term and collaboration at the local level. This is part of the 100% for the Planet campaign, where we donate 100% of the sales of Klean Kanteen to nature organizations, and through our annual funding initiative, Klean Kanteen Gives Back.


The focus of these donations is on the valuable nature management carried out by these local branches. We have also participated in the "Bos voor Iedereen" tree-planting initiative in the Edegemse Beekvallei, near our office.


What does the future of our collaboration look like?

Since 2023, we actively support the multi-year development of the Mechels Broek area in Muizen (Region of Mechelen) to direct our donations as directly as possible to nature. This area, part of Natuurpunt's Wetlands4Cities project, is enhanced with a solar-powered water pump. This enables pumping water from the Dijle River into the natural reserve, actively wetting the area and preserving and potentially enhancing biodiversity.


The Mechels Broek encompasses over 100 hectares of wet grasslands with ditches, ponds, bomb craters, pollard willows, and hedgerows, managed by Natuurpunt. The area features a large water pond, a paradise for waterfowl, complete with an observation tower and a bird-watching hut, providing a rich nature experience.


Since our collaboration within the 1% for the Planet membership, we have donated €56,582 to Natuurpunt. Onwards to the next €50,000!

Enquête over maatschappelijk verantwoord ondernemen

Elements is een door een familie beheerd distributeur die gerenommeerde merken vertegenwoordigt met een gedeelde passie voor kwaliteit en milieubescherming. De afgelopen 5 jaar hebben wij geprobeerd om zaken te doen als een kracht voor het goede. Onlangs hebben wij de B-Corp-certificering behaald als een erkenning voor die inspanningen. Geïnspireerd door onze partners zijn wij tot het besef gekomen dat deze planeet zich in een crisis bevindt en dat wij als bedrijf een deel van de oplossing kunnen zijn.

Welke acties op het gebied van maatschappelijke verantwoordelijkheid onderneemt onze gemeenschap van retailers in België en Nederland, waarmee worstelt ze, hoe kunnen wij de weg vrijmaken zodat hun business een kracht voor het goede wordt?

Wat?

In 2022 begonnen wij ons af te vragen hoe onze sector, de outdoor-en bioretailsector, omging met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dat klonk als een perfect onderwerp voor Juliette Wauthy, een studente aan de IHECS Brussels School Journalism & Communication, die een stage begon bij Elements. Onder begeleiding van onze duurzaamheidscoördinator gingen wij op zoek naar antwoorden op de volgende vragen:

  • Wat communiceren bio- en outdoorretailers in België en Nederland over maatschappelijk verantwoord ondernemen?
  • Hoe presteren bio- en outdoorretailers in België en Nederland op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen?

Wij hebben een websiteonderzoek en een enquête uitgevoerd om een benchmark te creëren van hoe onze retailklanten actie ondernemen om de klimaatcrisis te bestrijden, eerlijke circulaire toeleveringsketens mogelijk te maken en de lokale gemeenschap en gelijkheid te bevorderen. 

In vier verschillende groepen (BE-bio, NL-bio, BE-outdoor, NL-outdoor) werden 87 retailerwebsites gescreend en namen 45 retailers deel aan onze enquête. Alle gegevens werden verzameld in 2022.

Wij hopen dat de resultaten ons in staat stellen onze klanten beter te ondersteunen bij hun traject naar een verantwoordelijke onderneming.

Resultaat?

  1. Over het algemeen kunnen de actie en transparantie op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen aanzienlijk verbeterd worden, vooral in de outdoorsector.
  2. Bijna 60% van de outdoorretailers communiceert niets over maatschappelijk  verantwoordelijkheid op hun website. 95% van de bioretailers doet dit wel.
  3. Handelen en communiceren over verantwoord inkopen van energie is een eenvoudig maar weinig genoemd onderwerp.
  4. Acties rond diversiteit en inclusie zijn een aandachtspunt, vooral in de outdoorsector.
  5. Formele toezeggingen aan de ngo-gemeenschap zijn uitzonderlijk.
  6. Veel bioretailers stellen specifieke productselectiecriteria beschikbaar op hun website. In de outdoorsector is dit een uitzondering.
  7. In alle groepen streven retailers ernaar bij te dragen aan maatschappelijke veranderingen met hun productselectie.
  8. Afvalvermindering en/ of het versterken van band tussen mens en natuur worden beschouwd als belangrijke impactmodellen in alle groepen.

Toekomst?

  1. De impactkorting van Elements is bedoeld om onze klanten te begeleiden en te belonen voor het nemen van maatschappelijke verantwoordelijkheid.
  2. In onze blogreeks 'Instrumenten voor verbetering' wordt gebruik gemaakt van de inzichten uit dit onderzoek om diepgaander te communiceren met onze klanten over het belang van maatschappelijke verantwoordelijkheid en specifieke begeleiding te bieden voor volgende stappen.


Eindelijk! We zijn een B Corp.

Elements is een B Corp
Na vijf jaar (!) eraan gewerkt te hebben, zijn we erg trots om te kunnen aankondigen dat Elements nu een gecertificeerd B Corp bedrijf is! 


B Corp certificering garandeert dat een bedrijf voldoet aan hoge standaarden voor missie gerichte bedrijfsvoering, verantwoording en transparantie ten opzichte van alle stakeholders. Van arbeidsvoorwaarden en liefdadigheid tot de praktijken in de toeleveringsketen en gebruikte productiematerialen. Deel uitmaken van de B Corp-beweging betekent dat we actief werken aan de transformatie van de wereldeconomie ten gunste van mensen, de samenleving en de planeet. 


Geïnspireerd door opmerkelijke merken als Patagonia en Klean Kanteen begonnen we in 2018 aan onze reis naar B Corp-certificering. We wilden een betrouwbaar kader om ons te helpen een verantwoordelijk bedrijf te worden en de B Impact Assessment (de B Corp vragenlijst) was precies wat we nodig hadden. Het hielp ons aspecten te identificeren die voor verbetering vatbaar zijn en duidelijke acties op te zetten om positieve verandering teweeg te brengen. 


Wat hebben we allemaal gedaan? Laten we een paar van onze initiatieven met jullie delen:   

  • We zijn lid geworden van 1% for the Planet en wat structureel bijdraagt aan onze maatschappelijke betrokkenheid. 
  • We hebben een op wetenschap gebaseerde emissiereductiedoelstelling (SBTi) vastgesteld voor scope 1+2 en werken actief aan het meten en verminderen van onze scope 3 emissies. 
  • We hebben een milieubeheersysteem (EMS, Environmental Management System) ontwikkeld om verbruik van energie, water, emissies, afval en transport jaar op jaar bij te houden. 
  • We hebben een gids voor verantwoordelijk werken gemaakt, waarin onze bedrijfsfilosofie en -praktijken worden uiteengezet die elke werknemer kan omarmen. 
  • We hebben een Brand Responsibility Screening-proces opgezet om ervoor te zorgen dat de merken waarmee we werken onze waarden delen. 
  • Het Elements feedbackproces voor medewerkers kreeg een volledig make-over (inclusief bredere zelfevaluaties en trainingen, tevredenheid enquête en carrièreontwikkeling). 
  • We hebben ook extra werknemersvoordelen ingevoerd, zoals pensioen- en levensverzekeringen, extra Get Out More vakantiedagen voor buitenactiviteiten en betaalde vrijwilligersdagen. 


Wij geloven dat meer tijd doorbrengen in de natuur cruciaal is en we zo de goedheid van de natuur terugbrengen in ons dagelijks leven. Om dat te blijven doen, moeten we onze impact verminderen en de natuur herstellen. 

We bieden retailers missiegedreven merken aan die prioriteit geven aan gerecyclede of composteerbare materialen, hernieuwbare energie en minder toxische alternatieven. Daarnaast passen we onze agentuurdiensten aan om missiegedreven merken te ondersteunen die een filosofie van verantwoordelijkheid koesteren. 

 

Hoewel nog niet al onze producten aan deze criteria voldoen, kunnen we je verzekeren dat we achter de schermen hard werken om al onze merkpartners aan boord te krijgen. We leren ook van hen om ervoor te zorgen dat we samen de goede kant op gaan! 

 

De B Corp-beoordeling heeft een grote invloed gehad op ons bedrijf en heeft op meerdere gebieden positieve veranderingen teweeggebracht. Toen we onszelf in 2022 opnieuw beoordeelden op basis van boekjaar 2021, waren we optimistisch. Na een grondig verificatieproces dat bijna 16 maanden in beslag nam, behaalden we een gecertificeerde score van 94,1!

Als je bedenkt dat de minimumdrempel voor certificering 80 is, zijn we behoorlijk trots op dit resultaat. 


Wist je deze fascinerende feiten over Elements? 

  • Ongeveer 51% van onze omzet is gerelateerd aan B Corp-bedrijven (laten we dat in de toekomst nog verhogen!) 
  • De gemiddelde relatieduur met onze leveranciers, inclusief merken, is 71 maanden (dat is behoorlijk lang!). 
  • Ongeveer 64% van onze uitgaven aan nieuwe distributieproducten gaat naar producten met een milieucertificaat (voornamelijk gerecycled materiaal, FSC, biologische certificeringen). 
  • 7 (van de 19) van onze merken zijn eigendom van vrouwen en/of een familie.   
  • Elements is een echt familiebedrijf: een derde van onze werknemers zijn familieleden, een derde zijn langdurige vrienden en de rest zijn nieuwe vrienden. 
  • 90% van ons woont binnen een straal van 50 km van het hoofdkantoor. 
  • Een ongelooflijke 93% van onze werknemers voelt zich thuis bij Elements. 
  • Er is leeftijdsdiversiteit in ons bedrijf: 33% van onze werknemers is jonger dan 24 of ouder dan 50 jaar. 
  • We hebben de afgelopen jaren netto 2 banen gecreëerd. 
  • In 2021 hebben we onze gemeten CO2-voetafdruk met 51% verminderd ten opzichte van 2019. 
  • In 2021 hebben we 2,8% van onze inkomsten gedoneerd aan non-profits door middel van financiële donaties, steun in natura, specifieke advertenties en vrijwilligerswerk. 


Wat is de volgende stap voor ons? We zijn vastbesloten om deel te nemen aan de levendige B Corp-community en de samenleving waarin we actief zijn voortdurend te inspireren en vorm te geven.  Als je geïnteresseerd bent in een gedetailleerde verdeling van onze score, kun je die vinden via deze link
 


Kijk voor meer updates en inspirerende verhalen op onze B Corp webpagina en deze blog. 


Eindelijk! We zijn een B Corp.

Elements is een B Corp
Na vijf jaar (!) eraan gewerkt te hebben, zijn we erg trots om te kunnen aankondigen dat Elements nu een gecertificeerd B Corp bedrijf is! 


B Corp certificering garandeert dat een bedrijf voldoet aan hoge standaarden voor missie gerichte bedrijfsvoering, verantwoording en transparantie ten opzichte van alle stakeholders. Van arbeidsvoorwaarden en liefdadigheid tot de praktijken in de toeleveringsketen en gebruikte productiematerialen. Deel uitmaken van de B Corp-beweging betekent dat we actief werken aan de transformatie van de wereldeconomie ten gunste van mensen, de samenleving en de planeet. 


Geïnspireerd door opmerkelijke merken als Patagonia en Klean Kanteen begonnen we in 2018 aan onze reis naar B Corp-certificering. We wilden een betrouwbaar kader om ons te helpen een verantwoordelijk bedrijf te worden en de B Impact Assessment (de B Corp vragenlijst) was precies wat we nodig hadden. Het hielp ons aspecten te identificeren die voor verbetering vatbaar zijn en duidelijke acties op te zetten om positieve verandering teweeg te brengen. 


Wat hebben we allemaal gedaan? Laten we een paar van onze initiatieven met jullie delen:   

  • We zijn lid geworden van 1% for the Planet en wat structureel bijdraagt aan onze maatschappelijke betrokkenheid. 
  • We hebben een op wetenschap gebaseerde emissiereductiedoelstelling (SBTi) vastgesteld voor scope 1+2 en werken actief aan het meten en verminderen van onze scope 3 emissies. 
  • We hebben een milieubeheersysteem (EMS, Environmental Management System) ontwikkeld om verbruik van energie, water, emissies, afval en transport jaar op jaar bij te houden. 
  • We hebben een gids voor verantwoordelijk werken gemaakt, waarin onze bedrijfsfilosofie en -praktijken worden uiteengezet die elke werknemer kan omarmen. 
  • We hebben een Brand Responsibility Screening-proces opgezet om ervoor te zorgen dat de merken waarmee we werken onze waarden delen. 
  • Het Elements feedbackproces voor medewerkers kreeg een volledig make-over (inclusief bredere zelfevaluaties en trainingen, tevredenheid enquête en carrièreontwikkeling). 
  • We hebben ook extra werknemersvoordelen ingevoerd, zoals pensioen- en levensverzekeringen, extra Get Out More vakantiedagen voor buitenactiviteiten en betaalde vrijwilligersdagen. 


Wij geloven dat meer tijd doorbrengen in de natuur cruciaal is en we zo de goedheid van de natuur terugbrengen in ons dagelijks leven. Om dat te blijven doen, moeten we onze impact verminderen en de natuur herstellen. 

We bieden retailers missiegedreven merken aan die prioriteit geven aan gerecyclede of composteerbare materialen, hernieuwbare energie en minder toxische alternatieven. Daarnaast passen we onze agentuurdiensten aan om missiegedreven merken te ondersteunen die een filosofie van verantwoordelijkheid koesteren. 

 

Hoewel nog niet al onze producten aan deze criteria voldoen, kunnen we je verzekeren dat we achter de schermen hard werken om al onze merkpartners aan boord te krijgen. We leren ook van hen om ervoor te zorgen dat we samen de goede kant op gaan! 

 

De B Corp-beoordeling heeft een grote invloed gehad op ons bedrijf en heeft op meerdere gebieden positieve veranderingen teweeggebracht. Toen we onszelf in 2022 opnieuw beoordeelden op basis van boekjaar 2021, waren we optimistisch. Na een grondig verificatieproces dat bijna 16 maanden in beslag nam, behaalden we een gecertificeerde score van 94,1!

Als je bedenkt dat de minimumdrempel voor certificering 80 is, zijn we behoorlijk trots op dit resultaat. 


Wist je deze fascinerende feiten over Elements? 

  • Ongeveer 51% van onze omzet is gerelateerd aan B Corp-bedrijven (laten we dat in de toekomst nog verhogen!) 
  • De gemiddelde relatieduur met onze leveranciers, inclusief merken, is 71 maanden (dat is behoorlijk lang!). 
  • Ongeveer 64% van onze uitgaven aan nieuwe distributieproducten gaat naar producten met een milieucertificaat (voornamelijk gerecycled materiaal, FSC, biologische certificeringen). 
  • 7 (van de 19) van onze merken zijn eigendom van vrouwen en/of een familie.   
  • Elements is een echt familiebedrijf: een derde van onze werknemers zijn familieleden, een derde zijn langdurige vrienden en de rest zijn nieuwe vrienden. 
  • 90% van ons woont binnen een straal van 50 km van het hoofdkantoor. 
  • Een ongelooflijke 93% van onze werknemers voelt zich thuis bij Elements. 
  • Er is leeftijdsdiversiteit in ons bedrijf: 33% van onze werknemers is jonger dan 24 of ouder dan 50 jaar. 
  • We hebben de afgelopen jaren netto 2 banen gecreëerd. 
  • In 2021 hebben we onze gemeten CO2-voetafdruk met 51% verminderd ten opzichte van 2019. 
  • In 2021 hebben we 2,8% van onze inkomsten gedoneerd aan non-profits door middel van financiële donaties, steun in natura, specifieke advertenties en vrijwilligerswerk. 


Wat is de volgende stap voor ons? We zijn vastbesloten om deel te nemen aan de levendige B Corp-community en de samenleving waarin we actief zijn voortdurend te inspireren en vorm te geven.  Als je geïnteresseerd bent in een gedetailleerde verdeling van onze score, kun je die vinden via deze link
 


Kijk voor meer updates en inspirerende verhalen op onze B Corp webpagina en deze blog. 


Share by: