mrt. 29, 2024

Interview Wilderoben

De B Corp-maand loopt ten einde en we hebben nog een laatste traktatie voor jullie! Binnen onze groeiende B Corp-gemeenschap* hebben we de allereerste (en enige) outdoorwinkel gevonden die door B Corp gecertificeerd is, namelijk Wilderoben Outdoor Store. Bovendien hebben we de oprichter van deze winkel, Silvester Behun, geïnterviewd. We zaten samen bij ISPO en online voor een inspirerend gesprek over wat het betekent om als outdoor-retailer te zijn gecertificeerd door B Corp. Veel leesplezier!


*80 bedrijven in België, 278 in Nederland, meer dan 3610 in heel Europa

Vertel ons eens iets over jezelf en over het begin van Wilderoben?

Ik ben Silvester, oprichter van Wilderoben, een family-owned outdoor winkel in Bratislava in Slowakije.


Ik ben opgegroeid in de bergketen van de Hoge Tatra, in nauwe band met de natuur en het buitenleven. Ons huis stond zo goed als aan de drempel van de bergen en vlak naast het bos en dus gingen we vaak op trektocht. Mijn broer had een restaurant in hetzelfde gebouw als de plaatselijke klimzaal en ik kwam zo dus in contact met die gemeenschap. Ik heb nooit een van deze sporten professioneel beoefend maar ik heb wel mijn hele leven een band gehad met de bergen en met de natuur.


Toen mijn zoon geboren werd, heb ik ontslag genomen bij mijn job en een jaar vrij genomen om tijd met mijn gezin door te brengen. Ik had wat tijd om over mijn parcours na te denken en dat is hoe ik in 2018 op het idee kwam om outdoorwinkel Wilderoben op te richten. Vandaag hebben we ongeveer 12 grote merken in de winkel, waarvan Patagonia de grootste is. In totaal werken we met 5 fulltime mensen: ik, mijn vrouw Kika, Juraj, Adela en de webshop-manager Richard. Daarnaast helpen een heel aantal freelancers met onze website.


Ik vind het een heel leuke baan: mensen ontmoeten die tijd doorbrengen  in de natuur en de juiste producten kiezen om dat te doen. Zo kan ik mijn gezin betrekken bij het bedrijf. De winkel is aan de overkant van de straat en we lunchen bij ons thuis. Het is een nalatenschap voor mijn kinderen indien zij die in de toekomst willen overnemen.

Waarom ben je B Corp geworden?

Het allereerste B Corp-logo dat ik zag, moet van Patagonia zijn geweest. Het tweede was van Ben & Jerry's. Dat waren twee van mijn favoriete merken en ik heb er dus opzoekwerk over gedaan. Ik wist niet veel over het certificeringsproces. Nog voordat de winkel operationeel was, bekeek ik de B Impact Assessment en nam ik ongeveer de helft van de vragen door om een idee te hebben waarover het ging. Ik maakte aantekeningen over de belangrijke elementen om een B Corp te worden, dat gaf me een ruwe schets van wat ik moest doen. Zonder te weten hoe de winkel er precies uit zou zien, gaf het me een idee van wat ik ermee wilde bereiken, zoals een dienstverlening aan de gemeenschap, vrijwilligersdagen houden en ngo's steunen.


Voordat we ons bedrijf oprichtten, hadden we onze eerste ontmoeting met de WOLF NGO, die we nu ondersteunen, om een idee te krijgen over hun budget en hen te vragen op welke gebieden ze onze hulp nodig zouden hebben. Kort daarna werd ons plan uiteengezet.


Eens ik begon te begrijpen wat een B Corp was werd het duidelijk dat het de juiste keuze was als ik een nalatenschap voor mijn kinderen wilde achterlaten. Ik wilde nergens spijt van krijgen en een duidelijk pad uitstippelen voor mijn zakelijke en milieudoelen. Ik hoop dat ze trots zullen zijn op hun vader (glimlacht).

Wat zijn de meest tijdrovende/ belangrijke dingen die je moet doen om de BIA in te vullen?

Het is belangrijk om te weten dat de betrokken certificaten op productniveau moeten zijn. Zo is het bijvoorbeeld niet voldoende om simpelweg producten te kopen van een B Corp merk maar moet je ook aantonen dat de producten specifieke certificaten hebben voor gerecycled/biologisch/... materiaal. Je moet je leveranciers dus om die certificaten vragen en dat maakt het een tijdrovend proces. Het biedt ons echter ook zeer waardevolle gegevens die we kunnen gebruiken om ons bedrijf in de richting van betere producten te sturen en die we kunnen delen met onze gemeenschap.

Voor mij is de levenslange garantie het belangrijkste kenmerk. Het bewijst dat het merk het product heeft gemaakt met het oog op duurzaamheid en dat het herstelbaar is. Als ik collecties koop, kijk ik daar zeker naar, dat is prioritair.

Welke invloed heeft de certificering op uw dagelijkse werkzaamheden?

We draaien op 100% hernieuwbare energie, we hebben het verpakkingsmateriaal verminderd door plastic en verzenddozen te hergebruiken en we hebben het waterverbruik verminderd. We bestellen bewust gerecyclede en biologische producten.

We doen Duck Tapes - onze eigen maandelijkse gratis reparatie - evenementen in onze winkel. Het gaat voornamelijk om herstellingen die aan de klant zelf te wijten zijn. Andere defecten worden ook in onze winkel gerepareerd, in sommige gevallen doen we beroep op de levenslange garantie van het merk.


Toen we begonnen deden we 6-7 herstellingen per dag, nu doen we 25-30 herstellingen. De uren die we daaraan besteden, kunnen worden opgenomen in de B Corp-beoordeling.


We doen vrijwilligerswerk voor de NGO WOLF. Meestal gaan we erop uit om beschermde natuurgebieden te markeren. Onze werknemers kijken altijd uit naar die dagen! Het is leuk om te doen en ze blijven hun gebruikelijke loon ontvangen, dus het draagt ook als vrijwilligerstijd bij aan onze B Corp-score.


We openen driejaarlijks een pop-up store op de grootste markt in Bratislava waarvan we alle omzet doneren aan WOLF. In totaal doneren we 1% van onze inkomst aan WOLF plus de inkomsten van de pop-ups en we organiseren een Green Friday-evenement waarbij het hele WOLF-team een dag vrij neemt om met onze klanten in de winkel te praten.

WOLF is de meest erkende milieu-NGO in Slowakije. Het bestaat uit 7 mensen en veel vrijwilligers. In principe waken ze over alle bossen in Slowakije. Meer specifiek houden ze toezicht op alle infrastructuurwerken en de houtkap die plaatsvindt in de buurt van en in beschermde gebieden. Ze doen zo'n 15 rechtszaken per week om ervoor te zorgen dat er geen beschermde gebieden het slachtoffer worden van deze activiteiten.
Ze houden ook toezicht op andere zaken, zoals het gebruik van chemicaliën in de landbouw. Ze kopen land om natuurreservaten aan te leggen en proberen deze aan elkaar te verbinden tot grotere beschermde gebieden.

Hoe reageerde je gemeenschap toen je een B Corp werd?

Toen we in 2022 een B Corp werden, dacht ik dat iedereen hierover zou gaan schrijven. We hebben zelfs de Slowaakse vertaling van de 'What is B Corp' Wikipedia-pagina gemaakt om mensen te helpen begrijpen wat het betekent om een B Corp te zijn. We stuurden het persbericht en de wikipedia-uitleg naar 70 nieuwszenders in Slowakije, maar niemand pikte het verhaal op. Dat was zeker een teleurstelling.


We waren echter niet van plan om op te geven en schreven dus een betaald artikel in een krant dat het meest gelezen artikel van die dag werd. Mensen waren dus wel degelijk geïnteresseerd, maar de journalisten met wie we contact opnamen, vonden het gewoon geen aantrekkelijk verhaal of wisten niet wat B Corp was.


Op dat moment had ik gemengde gevoelens over de vraag of het het allemaal wel waard was. Waarom zou je een B Corp worden als niemand weet wat een B Corp is? Vandaag ben ik een stuk optimistischer. Vorig jaar had Slowakije zijn eerste B Corp-evenement. Ik vond het geweldig om te zien dat we meer dan 10 bedrijven hebben geïnspireerd om ook stappen te zetten in de richting van B Corp-certificering.


Een ander belangrijk aspect zijn onze leveranciers, onze merken. Dat was een heel ander verhaal. We kregen felicitaties van onze merken zoals Patagonia, wat echt geweldig was. Het heeft het zeker gemakkelijker gemaakt om samen te werken met de merken van onze keus. Een B Corp zijn creëert meteen een raakvlak en dat is geweldig. Het opent deuren.


Op dit moment verandert het de koopvoorwaarden niet, maar ik denk dat het dat in de toekomst wel zou moeten doen, net als wat Elements doet met hun 'Impact Discount'. Als merken bereid zijn om specifieke voorwaarden te bieden aan winkels die het anders proberen te doen, zou het echt een verschil maken.


Voor onze klanten is het B Corp-label niet iets waar ze actief naar op zoek zijn, maar ze zien wel hoe we het in de praktijk brengen via de samenwerking met NGO's en reparatie-evenementen, wat vertrouwen schept in onze winkel. Op een van de populairste Slowaakse websites voor tweedehandsartikelen wordt onze winkelnaam gebruikt als een zegel van vertrouwen omdat we een geweldige klantenservice bieden.


We hebben een aanzienlijke toename in B2B-verkopen gezien dankzij onze B Corp-certificering. Bedrijven die op zoek zijn naar meer verantwoorde cadeaubonnen voor hun werknemers, weten ons te vinden.

Welke tips zou je een retailer willen geven die een B Corp wil worden?

Begin er nu mee, ook al heb je nog niet alle gegevens. Ik heb mijn eerste beoordeling ingevuld vier jaar voor ik mijn certificeringsaanvraag heb ingediend. In die jaren was het gemakkelijk en waardevol om de vooruitgang die we boekten op te volgen. De directe en indirecte acties die voortkomen uit het B Corp-proces scheppen vertrouwen tussen ons en onze klanten- en merkengemeenschap.

Ik geloof in het ten goede gebruiken van onze koopkracht als klant en als bedrijf. B Corp maakt het gemakkelijker om goede keuzes te maken voor onszelf en voor de planeet.


Wilderoben - Gecertificeerd B-Corp Bedrijf - B Lab Global
Duurzame outdoorkleding voor het leven | wilderoben

Belangrijkste punten

  • Bij B Corp-certificering is de reis belangrijker dan de bestemming, maar het is belangrijker om er nu aan te beginnen en perfectie niet in de weg te laten staan van het goede.
  • Gebruik de B Impact Assessment (BIA) om te meten wat je doet en verbeteringen bij te houden.
  • Het B Corp-proces geeft je een duidelijk pad voor het verbeteren van alle aspecten van je organisatie, helpt je om een beter contact te leggen met je gemeenschap en creëert een positieve nalatenschap voor toekomstige generaties.

Interessant: de BIA is gratis te gebruiken. Maak hier een account aan: B Impact Assessment


Enquête over maatschappelijk verantwoord ondernemen

Elements is een door een familie beheerd distributeur die gerenommeerde merken vertegenwoordigt met een gedeelde passie voor kwaliteit en milieubescherming. De afgelopen 5 jaar hebben wij geprobeerd om zaken te doen als een kracht voor het goede. Onlangs hebben wij de B-Corp-certificering behaald als een erkenning voor die inspanningen. Geïnspireerd door onze partners zijn wij tot het besef gekomen dat deze planeet zich in een crisis bevindt en dat wij als bedrijf een deel van de oplossing kunnen zijn.

Welke acties op het gebied van maatschappelijke verantwoordelijkheid onderneemt onze gemeenschap van retailers in België en Nederland, waarmee worstelt ze, hoe kunnen wij de weg vrijmaken zodat hun business een kracht voor het goede wordt?

Wat?

In 2022 begonnen wij ons af te vragen hoe onze sector, de outdoor-en bioretailsector, omging met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dat klonk als een perfect onderwerp voor Juliette Wauthy, een studente aan de IHECS Brussels School Journalism & Communication, die een stage begon bij Elements. Onder begeleiding van onze duurzaamheidscoördinator gingen wij op zoek naar antwoorden op de volgende vragen:

  • Wat communiceren bio- en outdoorretailers in België en Nederland over maatschappelijk verantwoord ondernemen?
  • Hoe presteren bio- en outdoorretailers in België en Nederland op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen?

Wij hebben een websiteonderzoek en een enquête uitgevoerd om een benchmark te creëren van hoe onze retailklanten actie ondernemen om de klimaatcrisis te bestrijden, eerlijke circulaire toeleveringsketens mogelijk te maken en de lokale gemeenschap en gelijkheid te bevorderen. 

In vier verschillende groepen (BE-bio, NL-bio, BE-outdoor, NL-outdoor) werden 87 retailerwebsites gescreend en namen 45 retailers deel aan onze enquête. Alle gegevens werden verzameld in 2022.

Wij hopen dat de resultaten ons in staat stellen onze klanten beter te ondersteunen bij hun traject naar een verantwoordelijke onderneming.

Resultaat?

  1. Over het algemeen kunnen de actie en transparantie op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen aanzienlijk verbeterd worden, vooral in de outdoorsector.
  2. Bijna 60% van de outdoorretailers communiceert niets over maatschappelijk  verantwoordelijkheid op hun website. 95% van de bioretailers doet dit wel.
  3. Handelen en communiceren over verantwoord inkopen van energie is een eenvoudig maar weinig genoemd onderwerp.
  4. Acties rond diversiteit en inclusie zijn een aandachtspunt, vooral in de outdoorsector.
  5. Formele toezeggingen aan de ngo-gemeenschap zijn uitzonderlijk.
  6. Veel bioretailers stellen specifieke productselectiecriteria beschikbaar op hun website. In de outdoorsector is dit een uitzondering.
  7. In alle groepen streven retailers ernaar bij te dragen aan maatschappelijke veranderingen met hun productselectie.
  8. Afvalvermindering en/ of het versterken van band tussen mens en natuur worden beschouwd als belangrijke impactmodellen in alle groepen.

Toekomst?

  1. De impactkorting van Elements is bedoeld om onze klanten te begeleiden en te belonen voor het nemen van maatschappelijke verantwoordelijkheid.
  2. In onze blogreeks 'Instrumenten voor verbetering' wordt gebruik gemaakt van de inzichten uit dit onderzoek om diepgaander te communiceren met onze klanten over het belang van maatschappelijke verantwoordelijkheid en specifieke begeleiding te bieden voor volgende stappen.


Eindelijk! We zijn een B Corp.

Elements is een B Corp
Na vijf jaar (!) eraan gewerkt te hebben, zijn we erg trots om te kunnen aankondigen dat Elements nu een gecertificeerd B Corp bedrijf is! 


B Corp certificering garandeert dat een bedrijf voldoet aan hoge standaarden voor missie gerichte bedrijfsvoering, verantwoording en transparantie ten opzichte van alle stakeholders. Van arbeidsvoorwaarden en liefdadigheid tot de praktijken in de toeleveringsketen en gebruikte productiematerialen. Deel uitmaken van de B Corp-beweging betekent dat we actief werken aan de transformatie van de wereldeconomie ten gunste van mensen, de samenleving en de planeet. 


Geïnspireerd door opmerkelijke merken als Patagonia en Klean Kanteen begonnen we in 2018 aan onze reis naar B Corp-certificering. We wilden een betrouwbaar kader om ons te helpen een verantwoordelijk bedrijf te worden en de B Impact Assessment (de B Corp vragenlijst) was precies wat we nodig hadden. Het hielp ons aspecten te identificeren die voor verbetering vatbaar zijn en duidelijke acties op te zetten om positieve verandering teweeg te brengen. 


Wat hebben we allemaal gedaan? Laten we een paar van onze initiatieven met jullie delen:   

  • We zijn lid geworden van 1% for the Planet en wat structureel bijdraagt aan onze maatschappelijke betrokkenheid. 
  • We hebben een op wetenschap gebaseerde emissiereductiedoelstelling (SBTi) vastgesteld voor scope 1+2 en werken actief aan het meten en verminderen van onze scope 3 emissies. 
  • We hebben een milieubeheersysteem (EMS, Environmental Management System) ontwikkeld om verbruik van energie, water, emissies, afval en transport jaar op jaar bij te houden. 
  • We hebben een gids voor verantwoordelijk werken gemaakt, waarin onze bedrijfsfilosofie en -praktijken worden uiteengezet die elke werknemer kan omarmen. 
  • We hebben een Brand Responsibility Screening-proces opgezet om ervoor te zorgen dat de merken waarmee we werken onze waarden delen. 
  • Het Elements feedbackproces voor medewerkers kreeg een volledig make-over (inclusief bredere zelfevaluaties en trainingen, tevredenheid enquête en carrièreontwikkeling). 
  • We hebben ook extra werknemersvoordelen ingevoerd, zoals pensioen- en levensverzekeringen, extra Get Out More vakantiedagen voor buitenactiviteiten en betaalde vrijwilligersdagen. 


Wij geloven dat meer tijd doorbrengen in de natuur cruciaal is en we zo de goedheid van de natuur terugbrengen in ons dagelijks leven. Om dat te blijven doen, moeten we onze impact verminderen en de natuur herstellen. 

We bieden retailers missiegedreven merken aan die prioriteit geven aan gerecyclede of composteerbare materialen, hernieuwbare energie en minder toxische alternatieven. Daarnaast passen we onze agentuurdiensten aan om missiegedreven merken te ondersteunen die een filosofie van verantwoordelijkheid koesteren. 

 

Hoewel nog niet al onze producten aan deze criteria voldoen, kunnen we je verzekeren dat we achter de schermen hard werken om al onze merkpartners aan boord te krijgen. We leren ook van hen om ervoor te zorgen dat we samen de goede kant op gaan! 

 

De B Corp-beoordeling heeft een grote invloed gehad op ons bedrijf en heeft op meerdere gebieden positieve veranderingen teweeggebracht. Toen we onszelf in 2022 opnieuw beoordeelden op basis van boekjaar 2021, waren we optimistisch. Na een grondig verificatieproces dat bijna 16 maanden in beslag nam, behaalden we een gecertificeerde score van 94,1!

Als je bedenkt dat de minimumdrempel voor certificering 80 is, zijn we behoorlijk trots op dit resultaat. 


Wist je deze fascinerende feiten over Elements? 

  • Ongeveer 51% van onze omzet is gerelateerd aan B Corp-bedrijven (laten we dat in de toekomst nog verhogen!) 
  • De gemiddelde relatieduur met onze leveranciers, inclusief merken, is 71 maanden (dat is behoorlijk lang!). 
  • Ongeveer 64% van onze uitgaven aan nieuwe distributieproducten gaat naar producten met een milieucertificaat (voornamelijk gerecycled materiaal, FSC, biologische certificeringen). 
  • 7 (van de 19) van onze merken zijn eigendom van vrouwen en/of een familie.   
  • Elements is een echt familiebedrijf: een derde van onze werknemers zijn familieleden, een derde zijn langdurige vrienden en de rest zijn nieuwe vrienden. 
  • 90% van ons woont binnen een straal van 50 km van het hoofdkantoor. 
  • Een ongelooflijke 93% van onze werknemers voelt zich thuis bij Elements. 
  • Er is leeftijdsdiversiteit in ons bedrijf: 33% van onze werknemers is jonger dan 24 of ouder dan 50 jaar. 
  • We hebben de afgelopen jaren netto 2 banen gecreëerd. 
  • In 2021 hebben we onze gemeten CO2-voetafdruk met 51% verminderd ten opzichte van 2019. 
  • In 2021 hebben we 2,8% van onze inkomsten gedoneerd aan non-profits door middel van financiële donaties, steun in natura, specifieke advertenties en vrijwilligerswerk. 


Wat is de volgende stap voor ons? We zijn vastbesloten om deel te nemen aan de levendige B Corp-community en de samenleving waarin we actief zijn voortdurend te inspireren en vorm te geven.  Als je geïnteresseerd bent in een gedetailleerde verdeling van onze score, kun je die vinden via deze link
 


Kijk voor meer updates en inspirerende verhalen op onze B Corp webpagina en deze blog. 


Eindelijk! We zijn een B Corp.

Elements is een B Corp
Na vijf jaar (!) eraan gewerkt te hebben, zijn we erg trots om te kunnen aankondigen dat Elements nu een gecertificeerd B Corp bedrijf is! 


B Corp certificering garandeert dat een bedrijf voldoet aan hoge standaarden voor missie gerichte bedrijfsvoering, verantwoording en transparantie ten opzichte van alle stakeholders. Van arbeidsvoorwaarden en liefdadigheid tot de praktijken in de toeleveringsketen en gebruikte productiematerialen. Deel uitmaken van de B Corp-beweging betekent dat we actief werken aan de transformatie van de wereldeconomie ten gunste van mensen, de samenleving en de planeet. 


Geïnspireerd door opmerkelijke merken als Patagonia en Klean Kanteen begonnen we in 2018 aan onze reis naar B Corp-certificering. We wilden een betrouwbaar kader om ons te helpen een verantwoordelijk bedrijf te worden en de B Impact Assessment (de B Corp vragenlijst) was precies wat we nodig hadden. Het hielp ons aspecten te identificeren die voor verbetering vatbaar zijn en duidelijke acties op te zetten om positieve verandering teweeg te brengen. 


Wat hebben we allemaal gedaan? Laten we een paar van onze initiatieven met jullie delen:   

  • We zijn lid geworden van 1% for the Planet en wat structureel bijdraagt aan onze maatschappelijke betrokkenheid. 
  • We hebben een op wetenschap gebaseerde emissiereductiedoelstelling (SBTi) vastgesteld voor scope 1+2 en werken actief aan het meten en verminderen van onze scope 3 emissies. 
  • We hebben een milieubeheersysteem (EMS, Environmental Management System) ontwikkeld om verbruik van energie, water, emissies, afval en transport jaar op jaar bij te houden. 
  • We hebben een gids voor verantwoordelijk werken gemaakt, waarin onze bedrijfsfilosofie en -praktijken worden uiteengezet die elke werknemer kan omarmen. 
  • We hebben een Brand Responsibility Screening-proces opgezet om ervoor te zorgen dat de merken waarmee we werken onze waarden delen. 
  • Het Elements feedbackproces voor medewerkers kreeg een volledig make-over (inclusief bredere zelfevaluaties en trainingen, tevredenheid enquête en carrièreontwikkeling). 
  • We hebben ook extra werknemersvoordelen ingevoerd, zoals pensioen- en levensverzekeringen, extra Get Out More vakantiedagen voor buitenactiviteiten en betaalde vrijwilligersdagen. 


Wij geloven dat meer tijd doorbrengen in de natuur cruciaal is en we zo de goedheid van de natuur terugbrengen in ons dagelijks leven. Om dat te blijven doen, moeten we onze impact verminderen en de natuur herstellen. 

We bieden retailers missiegedreven merken aan die prioriteit geven aan gerecyclede of composteerbare materialen, hernieuwbare energie en minder toxische alternatieven. Daarnaast passen we onze agentuurdiensten aan om missiegedreven merken te ondersteunen die een filosofie van verantwoordelijkheid koesteren. 

 

Hoewel nog niet al onze producten aan deze criteria voldoen, kunnen we je verzekeren dat we achter de schermen hard werken om al onze merkpartners aan boord te krijgen. We leren ook van hen om ervoor te zorgen dat we samen de goede kant op gaan! 

 

De B Corp-beoordeling heeft een grote invloed gehad op ons bedrijf en heeft op meerdere gebieden positieve veranderingen teweeggebracht. Toen we onszelf in 2022 opnieuw beoordeelden op basis van boekjaar 2021, waren we optimistisch. Na een grondig verificatieproces dat bijna 16 maanden in beslag nam, behaalden we een gecertificeerde score van 94,1!

Als je bedenkt dat de minimumdrempel voor certificering 80 is, zijn we behoorlijk trots op dit resultaat. 


Wist je deze fascinerende feiten over Elements? 

  • Ongeveer 51% van onze omzet is gerelateerd aan B Corp-bedrijven (laten we dat in de toekomst nog verhogen!) 
  • De gemiddelde relatieduur met onze leveranciers, inclusief merken, is 71 maanden (dat is behoorlijk lang!). 
  • Ongeveer 64% van onze uitgaven aan nieuwe distributieproducten gaat naar producten met een milieucertificaat (voornamelijk gerecycled materiaal, FSC, biologische certificeringen). 
  • 7 (van de 19) van onze merken zijn eigendom van vrouwen en/of een familie.   
  • Elements is een echt familiebedrijf: een derde van onze werknemers zijn familieleden, een derde zijn langdurige vrienden en de rest zijn nieuwe vrienden. 
  • 90% van ons woont binnen een straal van 50 km van het hoofdkantoor. 
  • Een ongelooflijke 93% van onze werknemers voelt zich thuis bij Elements. 
  • Er is leeftijdsdiversiteit in ons bedrijf: 33% van onze werknemers is jonger dan 24 of ouder dan 50 jaar. 
  • We hebben de afgelopen jaren netto 2 banen gecreëerd. 
  • In 2021 hebben we onze gemeten CO2-voetafdruk met 51% verminderd ten opzichte van 2019. 
  • In 2021 hebben we 2,8% van onze inkomsten gedoneerd aan non-profits door middel van financiële donaties, steun in natura, specifieke advertenties en vrijwilligerswerk. 


Wat is de volgende stap voor ons? We zijn vastbesloten om deel te nemen aan de levendige B Corp-community en de samenleving waarin we actief zijn voortdurend te inspireren en vorm te geven.  Als je geïnteresseerd bent in een gedetailleerde verdeling van onze score, kun je die vinden via deze link
 


Kijk voor meer updates en inspirerende verhalen op onze B Corp webpagina en deze blog. 


Share by: