jun. 27, 2023

Eindelijk! We zijn een B Corp.

Na vijf jaar (!) hard werken, zijn we erg trots om aan te kondigen dat wij nu een gecertificeerd B Corp bedrijf zijn! 

Wat is een B Corp nu juist?

Met de B Corp certificering voldoen we als bedrijf aan enkele hoge standaarden als het gaat om maatschappelijk verantwoord ondernemen. Zo hebben we naast winstmaximalisatie ook sociale en ecologische doelen. En we voorzien verantwoording en transparantie voor deze doelen naar alle stakeholders.


Als B Corp werken we actief aan een wereldeconomie die goed is de mens, de samenleving en de planeet. We willen ondernemen met een positieve impact op de samenleving. Dit doen we door onze arbeidsvoorwaarden te verbeteren, bij te dragen aan liefdadigheid, onze toeleveringsketen en gebruikte productiematerialen optimaliseren…


Een B Corp certificering gaat dus verder dan alleen het behalen van een certificaat. Het daagt ons als bedrijf uit om een tastbare en meetbare positieve impact te hebben op sameleving en milieu.

Op weg naar B Corp certificering

Onze reis naar B Corp-certificering begon in 2018. We waren geïnspireerd door merken als Patagonia en Klean Kanteen. Hun manier van zaken doen was voor ons hét perfecte voorbeeld om te komen tot wat we nu doen.


De B Impact Assessment, ook wel bekend als de B Corp-vragenlijst, bood ons het betrouwbare kader om ons doel te bereiken. Het hielp ons om inzichtelijk te krijgen waar we konden verbeteren. Het resultaat van de assessment was een duidelijke set acties om positieve verandering teweeg te brengen.


De invloed op ons bedrijf is groot! De B Corp-beoordeling bracht op meerdere gebieden positieve veranderingen teweeg. Toen we onszelf in 2022 opnieuw beoordeelden op basis van boekjaar 2021, waren we optimistisch. Na een grondig verificatieproces van bijna 16 maanden behaalden we een gecertificeerde score van 94,1!


Als je bedenkt dat de minimumdrempel voor certificering 80 is, zijn we buitengewoon trots op dit resultaat. Het toont aan dat we aanzienlijke vooruitgang hebben geboekt in het integreren van duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid in ons bedrijf.

Wat doen wij nu juist allemaal?

  • We zijn lid van 1% for the Planet. Op deze manier dragen we actief bij aan maatschappelijke betrokkenheid door 1% van onze omzet te doneren aan milieuorganisaties.
  • We hebben een op wetenschap gebaseerde emissiereductiedoelstelling (SBTi) voor scope 1+2. En we meten en verminderen onze scope 3 emissies zo goed mogelijk. Op die manier verminderen we onze impact op het klimaat.
  • Met ons milieubeheersysteem (EMS) houden we jaar na jaar het verbruik van energie, water, emissies, afval en transport bij. Dit stelt ons in staat om gerichte inspanningen te leveren om deze aspecten continu te verbeteren.
  • Onze bedrijfsfilosofie in actie! We hebben een gids voor verantwoordelijk werken. Hierin zetten we onze bedrijfsfilosofie en -praktijken uiteen. Zo zorgen we dat elke werknemer onze waarden omarmt en ze kan toepassen in de praktijk.
  • Met ons Brand Responsibility Screening-proces zorgen we ervoor dat de merken waarmee we werken onze waarden delen. 
  • Het Elements feedbackproces voor medewerkers kreeg een volledig make-over (inclusief bredere zelfevaluaties en trainingen, tevredenheid enquête en carrièreontwikkeling). Zo bevorderen we de betrokkenheid en groei van onze medewerkers. 
  • We bieden extra werknemersvoordelen, zoals pensioen- en levensverzekeringen, extra Get Out More vakantiedagen voor buitenactiviteiten en betaalde vrijwilligersdagen. 


Part of nature, Part of society

Wij zijn ervan overtuigd: meer tijd doorbrengen in de natuur is cruciaal. Op die manier kunnen we de goedheid van de natuur terugbrengen in ons dagelijks leven. Om dat te blijven doen, moeten we onze impact verminderen en de natuur herstellen.


We bieden retailers missiegedreven merken aan die prioriteit geven aan onze omgeving. Dit doen ze door gerecyclede of composteerbare materialen te gebruiken, door te kiezen voor hernieuwbare energie en op zoek te gaan naar minder toxische alternatieven. Daarnaast passen we onze agentuurdiensten aan om missiegedreven merken te ondersteunen die een filosofie van verantwoordelijkheid koesteren.

 

Nog niet al onze producten voldoen aan deze criteria. Maar we verzekeren je dat we achter de schermen hard werken om al onze merkpartners aan boord te krijgen. We leren veel van elkaar en zorgen ervoor dat we samen de goede kant op gaan!

Wist je dat:

  • ongeveer 51% van onze omzet is gerelateerd aan B Corp-bedrijven? Met de ambitie om dit in de toekomst nog verhogen.
  • de gemiddelde relatieduur met onze leveranciers, inclusief merken, 71 maanden is? En dat is behoorlijk lang. 
  • ongeveer 64% van onze uitgaven aan nieuwe distributieproducten gaat naar producten met een milieucertificaat: voornamelijk gerecycled materiaal, FSC, biologische certificeringen ... 
  • 7 van onze 22 merken zijn eigendom van vrouwen en/of een familie?   
  • wij een echt familiebedrijf zijn? Een derde van onze werknemers zijn familieleden, een derde zijn langdurige vrienden en de rest zijn nieuwe vrienden.
  • 90% van ons binnen een straal van 50 km van het hoofdkantoor woont? Leve koning fiets!
  • een ongelooflijke 93% van onze werknemers zich thuis voelt bij ons? 
  • we een hoge leeftijdsdiversiteit hebben in ons bedrijf? 33% van onze werknemers is jonger dan 24 of ouder dan 50 jaar 
  • we de afgelopen jaren netto 2 nieuwe jobs hebben gecreëerd? 
  • we in 2021 onze gemeten CO2-voetafdruk verminderden met 51% ten opzichte van 2019?
  • we in 2021 2,8% van onze inkomsten doneerden aan (lokale) non-profit organisaties door middel van financiële donaties, steun in natura, specifieke advertenties en vrijwilligerswerk. 

Klaar voor de volgende stap

Het behalen van ons B Corp-certificaat is het begin van een nieuw hoofdstuk voor ons bedrijf. Als lid van de bruisende B Corp-community zijn we vastbesloten om actief deel te nemen en te leren van andere bedrijven die dezelfde waarden delen. We zijn trots om deel uit te maken van dit wereldwijde netwerk, waarin we inspiratie kunnen opdoen en onze kennis kunnen delen.


Onze inzet gaat verder dan alleen ons eigen bedrijf. We willen een krachtige stimulans zijn voor andere bedrijven en partners om duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid serieus te nemen. Met onze ervaringen willen we de samenleving waarin we actief zijn blijven inspireren en vormgeven.


We willen laten zien dat het perfect mogelijk is om een succesvol bedrijf te runnen en tegelijkertijd een positieve impact te hebben op mens en planeet.


Met ons B Corp-certificaat als stevige basis zijn we klaar voor de volgende stap in onze reis. We streven ernaar om voortdurend te groeien, te innoveren en onze impact te vergroten. Samen met de B Corp-community en onze partners blijven we ons inzetten voor een betere en duurzamere toekomst.


Als je geïnteresseerd bent in een gedetailleerde verdeling van onze score, kun je die vinden via deze link.

 

Kijk voor meer updates en inspirerende verhalen op onze B Corp webpagina en deze blog.

Eindelijk! We zijn een B Corp.

Elements is een B Corp
Na vijf jaar (!) eraan gewerkt te hebben, zijn we erg trots om te kunnen aankondigen dat Elements nu een gecertificeerd B Corp bedrijf is! 


B Corp certificering garandeert dat een bedrijf voldoet aan hoge standaarden voor missie gerichte bedrijfsvoering, verantwoording en transparantie ten opzichte van alle stakeholders. Van arbeidsvoorwaarden en liefdadigheid tot de praktijken in de toeleveringsketen en gebruikte productiematerialen. Deel uitmaken van de B Corp-beweging betekent dat we actief werken aan de transformatie van de wereldeconomie ten gunste van mensen, de samenleving en de planeet. 


Geïnspireerd door opmerkelijke merken als Patagonia en Klean Kanteen begonnen we in 2018 aan onze reis naar B Corp-certificering. We wilden een betrouwbaar kader om ons te helpen een verantwoordelijk bedrijf te worden en de B Impact Assessment (de B Corp vragenlijst) was precies wat we nodig hadden. Het hielp ons aspecten te identificeren die voor verbetering vatbaar zijn en duidelijke acties op te zetten om positieve verandering teweeg te brengen. 


Wat hebben we allemaal gedaan? Laten we een paar van onze initiatieven met jullie delen:   

  • We zijn lid geworden van 1% for the Planet en wat structureel bijdraagt aan onze maatschappelijke betrokkenheid. 
  • We hebben een op wetenschap gebaseerde emissiereductiedoelstelling (SBTi) vastgesteld voor scope 1+2 en werken actief aan het meten en verminderen van onze scope 3 emissies. 
  • We hebben een milieubeheersysteem (EMS, Environmental Management System) ontwikkeld om verbruik van energie, water, emissies, afval en transport jaar op jaar bij te houden. 
  • We hebben een gids voor verantwoordelijk werken gemaakt, waarin onze bedrijfsfilosofie en -praktijken worden uiteengezet die elke werknemer kan omarmen. 
  • We hebben een Brand Responsibility Screening-proces opgezet om ervoor te zorgen dat de merken waarmee we werken onze waarden delen. 
  • Het Elements feedbackproces voor medewerkers kreeg een volledig make-over (inclusief bredere zelfevaluaties en trainingen, tevredenheid enquête en carrièreontwikkeling). 
  • We hebben ook extra werknemersvoordelen ingevoerd, zoals pensioen- en levensverzekeringen, extra Get Out More vakantiedagen voor buitenactiviteiten en betaalde vrijwilligersdagen. 


Wij geloven dat meer tijd doorbrengen in de natuur cruciaal is en we zo de goedheid van de natuur terugbrengen in ons dagelijks leven. Om dat te blijven doen, moeten we onze impact verminderen en de natuur herstellen. 

We bieden retailers missiegedreven merken aan die prioriteit geven aan gerecyclede of composteerbare materialen, hernieuwbare energie en minder toxische alternatieven. Daarnaast passen we onze agentuurdiensten aan om missiegedreven merken te ondersteunen die een filosofie van verantwoordelijkheid koesteren. 

 

Hoewel nog niet al onze producten aan deze criteria voldoen, kunnen we je verzekeren dat we achter de schermen hard werken om al onze merkpartners aan boord te krijgen. We leren ook van hen om ervoor te zorgen dat we samen de goede kant op gaan! 

 

De B Corp-beoordeling heeft een grote invloed gehad op ons bedrijf en heeft op meerdere gebieden positieve veranderingen teweeggebracht. Toen we onszelf in 2022 opnieuw beoordeelden op basis van boekjaar 2021, waren we optimistisch. Na een grondig verificatieproces dat bijna 16 maanden in beslag nam, behaalden we een gecertificeerde score van 94,1!

Als je bedenkt dat de minimumdrempel voor certificering 80 is, zijn we behoorlijk trots op dit resultaat. 


Wist je deze fascinerende feiten over Elements? 

  • Ongeveer 51% van onze omzet is gerelateerd aan B Corp-bedrijven (laten we dat in de toekomst nog verhogen!) 
  • De gemiddelde relatieduur met onze leveranciers, inclusief merken, is 71 maanden (dat is behoorlijk lang!). 
  • Ongeveer 64% van onze uitgaven aan nieuwe distributieproducten gaat naar producten met een milieucertificaat (voornamelijk gerecycled materiaal, FSC, biologische certificeringen). 
  • 7 (van de 19) van onze merken zijn eigendom van vrouwen en/of een familie.   
  • Elements is een echt familiebedrijf: een derde van onze werknemers zijn familieleden, een derde zijn langdurige vrienden en de rest zijn nieuwe vrienden. 
  • 90% van ons woont binnen een straal van 50 km van het hoofdkantoor. 
  • Een ongelooflijke 93% van onze werknemers voelt zich thuis bij Elements. 
  • Er is leeftijdsdiversiteit in ons bedrijf: 33% van onze werknemers is jonger dan 24 of ouder dan 50 jaar. 
  • We hebben de afgelopen jaren netto 2 banen gecreëerd. 
  • In 2021 hebben we onze gemeten CO2-voetafdruk met 51% verminderd ten opzichte van 2019. 
  • In 2021 hebben we 2,8% van onze inkomsten gedoneerd aan non-profits door middel van financiële donaties, steun in natura, specifieke advertenties en vrijwilligerswerk. 


Wat is de volgende stap voor ons? We zijn vastbesloten om deel te nemen aan de levendige B Corp-community en de samenleving waarin we actief zijn voortdurend te inspireren en vorm te geven.  Als je geïnteresseerd bent in een gedetailleerde verdeling van onze score, kun je die vinden via deze link
 


Kijk voor meer updates en inspirerende verhalen op onze B Corp webpagina en deze blog. 


Eindelijk! We zijn een B Corp.

Elements is een B Corp
Na vijf jaar (!) eraan gewerkt te hebben, zijn we erg trots om te kunnen aankondigen dat Elements nu een gecertificeerd B Corp bedrijf is! 


B Corp certificering garandeert dat een bedrijf voldoet aan hoge standaarden voor missie gerichte bedrijfsvoering, verantwoording en transparantie ten opzichte van alle stakeholders. Van arbeidsvoorwaarden en liefdadigheid tot de praktijken in de toeleveringsketen en gebruikte productiematerialen. Deel uitmaken van de B Corp-beweging betekent dat we actief werken aan de transformatie van de wereldeconomie ten gunste van mensen, de samenleving en de planeet. 


Geïnspireerd door opmerkelijke merken als Patagonia en Klean Kanteen begonnen we in 2018 aan onze reis naar B Corp-certificering. We wilden een betrouwbaar kader om ons te helpen een verantwoordelijk bedrijf te worden en de B Impact Assessment (de B Corp vragenlijst) was precies wat we nodig hadden. Het hielp ons aspecten te identificeren die voor verbetering vatbaar zijn en duidelijke acties op te zetten om positieve verandering teweeg te brengen. 


Wat hebben we allemaal gedaan? Laten we een paar van onze initiatieven met jullie delen:   

  • We zijn lid geworden van 1% for the Planet en wat structureel bijdraagt aan onze maatschappelijke betrokkenheid. 
  • We hebben een op wetenschap gebaseerde emissiereductiedoelstelling (SBTi) vastgesteld voor scope 1+2 en werken actief aan het meten en verminderen van onze scope 3 emissies. 
  • We hebben een milieubeheersysteem (EMS, Environmental Management System) ontwikkeld om verbruik van energie, water, emissies, afval en transport jaar op jaar bij te houden. 
  • We hebben een gids voor verantwoordelijk werken gemaakt, waarin onze bedrijfsfilosofie en -praktijken worden uiteengezet die elke werknemer kan omarmen. 
  • We hebben een Brand Responsibility Screening-proces opgezet om ervoor te zorgen dat de merken waarmee we werken onze waarden delen. 
  • Het Elements feedbackproces voor medewerkers kreeg een volledig make-over (inclusief bredere zelfevaluaties en trainingen, tevredenheid enquête en carrièreontwikkeling). 
  • We hebben ook extra werknemersvoordelen ingevoerd, zoals pensioen- en levensverzekeringen, extra Get Out More vakantiedagen voor buitenactiviteiten en betaalde vrijwilligersdagen. 


Wij geloven dat meer tijd doorbrengen in de natuur cruciaal is en we zo de goedheid van de natuur terugbrengen in ons dagelijks leven. Om dat te blijven doen, moeten we onze impact verminderen en de natuur herstellen. 

We bieden retailers missiegedreven merken aan die prioriteit geven aan gerecyclede of composteerbare materialen, hernieuwbare energie en minder toxische alternatieven. Daarnaast passen we onze agentuurdiensten aan om missiegedreven merken te ondersteunen die een filosofie van verantwoordelijkheid koesteren. 

 

Hoewel nog niet al onze producten aan deze criteria voldoen, kunnen we je verzekeren dat we achter de schermen hard werken om al onze merkpartners aan boord te krijgen. We leren ook van hen om ervoor te zorgen dat we samen de goede kant op gaan! 

 

De B Corp-beoordeling heeft een grote invloed gehad op ons bedrijf en heeft op meerdere gebieden positieve veranderingen teweeggebracht. Toen we onszelf in 2022 opnieuw beoordeelden op basis van boekjaar 2021, waren we optimistisch. Na een grondig verificatieproces dat bijna 16 maanden in beslag nam, behaalden we een gecertificeerde score van 94,1!

Als je bedenkt dat de minimumdrempel voor certificering 80 is, zijn we behoorlijk trots op dit resultaat. 


Wist je deze fascinerende feiten over Elements? 

  • Ongeveer 51% van onze omzet is gerelateerd aan B Corp-bedrijven (laten we dat in de toekomst nog verhogen!) 
  • De gemiddelde relatieduur met onze leveranciers, inclusief merken, is 71 maanden (dat is behoorlijk lang!). 
  • Ongeveer 64% van onze uitgaven aan nieuwe distributieproducten gaat naar producten met een milieucertificaat (voornamelijk gerecycled materiaal, FSC, biologische certificeringen). 
  • 7 (van de 19) van onze merken zijn eigendom van vrouwen en/of een familie.   
  • Elements is een echt familiebedrijf: een derde van onze werknemers zijn familieleden, een derde zijn langdurige vrienden en de rest zijn nieuwe vrienden. 
  • 90% van ons woont binnen een straal van 50 km van het hoofdkantoor. 
  • Een ongelooflijke 93% van onze werknemers voelt zich thuis bij Elements. 
  • Er is leeftijdsdiversiteit in ons bedrijf: 33% van onze werknemers is jonger dan 24 of ouder dan 50 jaar. 
  • We hebben de afgelopen jaren netto 2 banen gecreëerd. 
  • In 2021 hebben we onze gemeten CO2-voetafdruk met 51% verminderd ten opzichte van 2019. 
  • In 2021 hebben we 2,8% van onze inkomsten gedoneerd aan non-profits door middel van financiële donaties, steun in natura, specifieke advertenties en vrijwilligerswerk. 


Wat is de volgende stap voor ons? We zijn vastbesloten om deel te nemen aan de levendige B Corp-community en de samenleving waarin we actief zijn voortdurend te inspireren en vorm te geven.  Als je geïnteresseerd bent in een gedetailleerde verdeling van onze score, kun je die vinden via deze link
 


Kijk voor meer updates en inspirerende verhalen op onze B Corp webpagina en deze blog. 


Share by: