dec. 06, 2022

Elements heeft een Science Based Target!
Elements berekent zijn koolstofvoetafdruk (CO2e of carbon footprint) sinds 2019. Het berekenen van je CO2e emissies is noodzakelijk voor het opstellen van een emissie reductie plan. 

 

onze voetafdruk tot nu toe

Het grootste aandeel emissies zit in onze scope 3 (79% over de jaren heen). We weten sinds 2019 dat onze grootste impact het inkomende transport per vliegtuig is. Daarom gingen we ermee aan de slag met interne doelstelling om 90% van ons inkomende goederen (in ton) per boot te transporteren en dat is in 2021 gelukt!

Het resultaat? Hoewel we in 2021 meer ton importeren dan in 2019 zijn onze totale CO2e emissies gedaald met 51%, veel daarvan is te danken aan onze importplanning.

Er wordt nog slechts 0,84 tCO2e uitgestoten per ton inkomend product terwijl dat in 2019 3,05 tCO2e was.
Nu is het zaak om deze verhouding vast te houden in de woelige wateren van de importoceaan.


"Alle beetjes dragen bij, op voorwaarde dat we onze importplanning en zakenreizen goed in het oog blijven houden."


Voor scope 1+2 spoorden we eenieder aan minder de wagen te gebruiken via het mobiliteitsplan.

Daarmee werd de basis van onze klimaatstrategie gelegd, onze operationele impact in kaart brengen en proberen reduceren (weliswaar zonder concrete openbare doelen).


science based target

Ondanks significante stappen in scope 3, bleef scope 1+2 moeilijk om goed aan te pakken. Hernieuwbare energie gebruiken we al sinds 2018 dus daar zat geen reductie in te boeken, hoewel we nu kiezen voor de meest geëngageerde vorm van hernieuwbare energie: burgerenergie. Na de corona dip in 2020 zagen we opnieuw een stijging in 2021. Meer activiteit en een groeiend salesteam liggen daar aan de basis. Scope 3 emissiereducties mogen geen excuus zijn om je eigen werking niet aan te pakken daarom zochten we naar momentum om onze scope 1+2 grondiger te gaan reduceren. 


"We hebben nu een Science Based Target voor het verminderen van scope 1 en 2 emissies met 46% in 2030 ten opzichte van 2019."


Science Based Targets initiative (SBTi) (https://sciencebasedtargets.org), opgericht in 2015, is een samenwerkingsverband tussen Carbon Disclosure Project (CPD), het United Nations Global Compact, het World Resources Institute (WRI) en het Wereld Natuur Fonds (WWF). Met als doel ambitieuze klimaatactie in de zakenwereld te stimuleren door organisaties in staat te stellen wetenschappelijk onderbouwde emissiereductie-doelstellingen vast te stellen.


dit betekent concreet:

  • We streven naar het verminderen van scope 1 en 2 emissies met 46% in 2030 ten opzichte van 2019. Onze doestelling is gevalideerd door het Science-Based Target initiative (SBTi), dat wil zeggen dat ze in lijn is met wat volgens de wetenschap nodig is om klimaatopwarming te beperken tot 1.5°C;
  • Scope 3 emissies blijven we reduceren met eigen doelstellingen;
  • Vanaf nu rapporteren we jaarlijks onze vooruitgang tov deze doelstelling.


We maakten gebruik van de gestroomlijnde validatieroute voor KMOs, hierin worden geen doelstellingen voor scope 3 gevalideerd door SBTi.

Dat betekent niet dat we daar geen emissiereductie meer nastreven. Gezien het succes van ons reductieplan voor scope 3 in het verleden weten we daar wat te (blijven) doen.

Het is onze droom om onze emissies (scope 1+2 op korte termijn en scope 3 op lange termijn) te ontkoppelen van onze groei.


Vind ons reductie-acties op onze voetafdruk!


CO2 Neutral vs SBTi

We stappen af van CO2 neutraliteit om 3 redenen:

  1. We gaan vol voor emissiereducties, en willen dat signaal ook uitsturen naar onze partners. Een reductie in lijn met wat nodig is om de klimaatopwarming te beperken tot 1,5°C. We hebben nu een op wetenschap gebaseerde reductie doelstelling (science-based target, SBT) voor scope 1+2 gevalideerd door het Science-Based Targets initiatief. 

  2. We geloven niet dat compensatie via carbon credits de beste manier is om bijdrages aan de natuur te vorm te geven naar de toekomst toe. We doneren reeds 1% van onze omzet aan de natuur en milieuorganisaties via 1% for the Planet. Dat is een krachtiger signaal, waar we helemaal achterstaan. In tegenstelling tot de controversiële carbon credit markt. Door af te stappen van het CO2 Neutral label, stappen we ook af van compensatie van onze emissies via carbon credits. Het vrijgekomen budget wordt nog steeds binnen ons 1% for the Planet engagement aan natuur en milieuorganisaties gedoneerd.

  3. Net zoals met “duurzaamheid” weet de gemiddelde mens vandaag niet meer wat de term “CO2 Neutral” eigenlijk inhoudt. Deze vaagheid creëert in sommige gevallen een illusie van vooruitgang. Zeker omdat CO2 Neutral claims veelal zo gemaakt worden dat ze in 1 oogopslag te vinden moeten zijn in de vorm van een label op een verpakking. In het streven naar duurzame ontwikkeling, is het enige wat gevaarlijker is dan de afwezigheid van vooruitgang, de illusie van vooruitgang (EY Report Enough 2022).

    Hoewel lang niet alle CO2 Neutral labels onbetrouwbaar zijn en er verbetering op komst is dankzij strengere wetgeving hebben we als Elements, op basis van de 3 bovenstaande redenen, besloten om te stoppen met het claimen van CO2 Neutraliteit. 
    We stoppen dan wel met de claim, toch geloven we dat we hiermee in de praktijk een grotere bijdrage leveren in de strijd tegen klimaatopwarming.

Wat verandert er nu werkelijk?

"Onze strategie is nu gebaseerd op het streven naar absolute emissiereducties en het 1% for the Planet engagement waarmee we op een transparante manier proberen bijdragen een betere toekomst."

  • We hebben nu een openbare reductiedoelstelling voor scope 1+2, gevalideerd door SBTi, dat bijdraagt om klimaatverandering onder 1.5°C te houden.
  • Voor Scope 3, dat voor KMOs buiten de validatie van SBTi valt omdat er minder controle over is, hebben we interne reductiedoelstellingen.
  • We rapporteren onze vooruitgang jaarlijks zodat iedereen zal kunnen zien wat onze vooruitgang is.
  • Een concrete, openbare doelstelling verhoogt de betrokkenheid. Iedereen in ons bedrijfje beseft dat hij/zij een steentje zal moeten bijdragen als we die doelstellingen willen halen.
  • Het 1% for the Planet budget blijft hetzelfde (1% van de omzet), daar komt nu extra budget bovenop om te investeren in structurele oplossingen (zoals zonnepanelen, warmtepomp, laadpalen, elektrische wagens, mobiliteitsbudget) die ons gaan helpen onze doelstelling te halen.

Lees ons volledige engagement op Onze Voetafdruk en in het impact rapport.

Share by: